Op SBO Het Avontuur werken wij met de leerKRACHT-aanpak.
Onderzoek na onderzoek laat zien wat het verschil maakt in de kwaliteit van het onderwijs: schoolleiders en leraren die samen het onderwijs verbeteren. Zij bereiken meer met hun leerlingen.
Een verbetercultuur maakt dat je elke dag bezig bent met kwaliteitsverbetering en dus samen aan nóg beter onderwijs werkt. leerKRACHT creëert zon verbetercultuur op scholen
Om in een periode onze onderwijsdoelen te realiseren werken we als team aan de lespraktijk met de vier leerKRACHT-instrumenten. Deze instrumenten zijn:
De bord- en werksessie. De bordsessie is een wekelijkse, korte sessie, waarin we met elkaar de voortgang bespreken op onze doelen voor deze periode. Aansluitend gaan we in een werksessie met de bijbehorende acties aan de slag.
Gezamenlijk lesontwerp. De doelen die we met het team stellen vertalen we in tweetallen naar de dagelijkse lespraktijk. Daarbij gebruiken wij elkaars kennis en kijken we samen welke handvatten onderwijsonderzoek biedt.
Lesbezoek en feedback. Of een verbeterd lesontwerp werkt, blijkt pas in de praktijk. Daarom observeren elkaars lessen. Doel van de observatie is te zien en te horen wat het effect van de les op leerlingen is.
De stem van de leerling. De leerling is de grootste inspiratiebron voor nieuwe doelen en acties. Zij kunnen bij uitstek feedback geven over het onderwijs en werken zo mee aan verbetering. Regelmatig vragen wij hen om feedback op de lessen en op de school als organisatie.